Een onderwijsinstelling bouwen naast een bestaande school waar studenten zich continu in en rondom bewegen. Veiligheid en omgevingsmanagement speelden bij de uitvoering van dit project dan ook een grote rol. 

Markt
Onderwijs
Type
Nieuwbouw
Opleveringsdatum
augustus 2017
Locatie
Rotterdam
Opdrachtgever
STC Group
Afbeelding voor STC Waalhaven
0

maanden bouwtijd

0

bouwsom

0

m2

Afbeelding voor
Afbeelding voor
Afbeelding voor
Afbeelding voor
Afbeelding voor
Afbeelding voor

Het Scheepvaart en Transport College (STC) biedt studenten een praktijkopleiding voor het werken in de haven in de breedste zin van het woord. In het gebouw zijn verschillende soorten ruimtes: een grote buitenruimte waar de studenten leren met vorkheftrucks te rijden, simulatieruimtes, schoolklassen en een grote sportzaal. Het gebouw, dat uitkijkt op de haven, is met het naastgelegen gebouw verbonden via een loopbrug en heeft negen bouwlagen. Die zijn niet alleen bereikbaar met liften, maar ook met roltrappen, dat is voor een school uniek. Deze roltrappen zijn er op een nacht ingehesen. 

Onze rol

HeinenX fungeerde als toezichthouder en was van begin tot eind bij dit project betrokken, van de funderingspalen tot en met de inhuizing. Wij controleerden of het BLVC-plan werd nageleefd, controleerden de brandveiligheid, de elektrotechnische installaties, ICT, werktuigbouwkundige installaties, liften en roltrappen, constructies, architectuur, ondergrondse en bovengrondse infrastructuur, specifieke gebruikersinstallaties en NUTS-voorzieningen. Daarnaast controleerden wij de uitvoering van de bouwactiviteiten op veiligheid en verzorgden wij het omgevingsmanagement.

BLVC-plan

Het BLVC-plan is door de STC Group vastgesteld. Dit was een belangrijk document, omdat het naastgelegen gebouw volledig operationeel was en studenten in en uit liepen. In het BLVC-plan zijn in overleg met aannemer, opdrachtgever en toezichthouder de afspraken opgenomen op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie. Denk hierbij aan de routing van het bouwverkeer, de inzet van verkeersregelaars en de aanduiding van in- en uitritten bij de bouwplaats. Tevens zijn afspraken gemaakt over de werktijden waarin eventuele overlast onacceptabel was, zoals tijdens examens en tentamens. Goede communicatie was dus van essentieel belang. De proactieve houding van onze toezichthouder heeft dan ook geresulteerd in weinig klachten. 

Samen de mogelijkheden bespreken?

Een keer kennismaken? Wij vertellen u graag meer...